Rehab och idrott

Rehab

Är man idrottare vet man att rehab är en av de viktigaste aspekterna när det kommer till träning och idrott. Åker man på en skada så vill man ju bli hel igen på rätt sätt och inte behöva gå igenom massa hopp och hinder för att sedan få såren att läka på helt fel sätt. Det är rehab och rehabiliteringen som avgör om man kan fortsätta idrotta eller behöver avstå idrotten permanent. Som ett exempel kan man rada upp massvis av fotbollsspelare som fått sina karriärer förstörda av en dålig rehab. Rehabiliteringen gick inte rätt till eller så gick den inte till alls, och istället kunde spelaren inte längre utöva den idrott de älskar vilket innebar soffpotatis från den dagen framåt. Rehab är viktigt och beroende på den idrott man utövar kan det vara viktigare än andra.

Bra sätt att rehabilitera skador

Några utav de populäraste sätten att rehabilitera sig efter sina skador är att inta rätt typ av medicin. Träna och bygga tillbaka musklerna där skadan skett. Bygger man inte upp musklerna så är chansen stor att skadan sker igen eller att skadan aldrig läks.

Det finns flera olika sätt att rehabilitera sig efter skador idag. Några populära metoder är:

  • Träna i gym och med personlig tränare
  • Ta rätt typ av medicin för att återfå strukturen man tidigare hade
  • Mental träning med hjälp av coaching, terapi, prestationshöjare och intag av drycker som proteinshakar eller det väldigt nya CBD oljan.

Så fort man kommit i rutinen där rehabilitering är av största fokus så är det svårt att sluta och man kommer snart att komma tillbaka i form igen och vara bättre än man tidigare varit — då skadade muskler som återfås brukar oftast vara robustare än den muskelstruktur man tidigare besatte.

Vikten av rätt typ av rehabilitering

Det är väldigt viktigt att rehabilitera sig på rätt sätt. Detta gäller allt ifrån träningen man utövar under rehabiliteringen som den mentala träningen med rätt typ av terapi och coaching. När en idrottare åkt ut för en rejäl smäll kan det sätta spår i form av rädsla och tvekan inför framtida prestationer. Man bör inte vilja se skadan sätta djupa spår i sig utan man vill helst återhämta sig så fort man kan. Här är det viktigt att få rätt typ av rehabilitering för att kunna återhämta sig på bästa möjliga sätt.

Oprofessionell rehabilitering

Om man åker ut för en skada i oprofessionell idrott, vilket innebär att man högst sannolikt inte kommer att få professionell assistans vad gäller rehabilitering, så finns det många olika sätt man kan hjälpa sig själv att rehabilitera sig på bästa möjliga sätt. Några produkter som kan hjälpa en på traven är:

  • Träningsband
  • Yoga
  • Hållningsvästar
  • Floss- och fitnessband

Man kan inte säga det nog att vikten av rätt typ av rehab är oerhört stor. Man bör undvika att hamna i fällan Mullsjö:s målvakt råkade hamna i, när inte ens den sjunde knäoperationen läkte hans knä och istället fick han lägga handskarna på hyllan och inte längre utöva innebandy, vilket självklart är väldigt tråkigt.

Rehabiliterar man skadan på rätt sätt finns lite att frukta och istället bör man då vara aktsam om oturen. Har man otur finns det inte mycket man kan göra, men de flesta skador idag kan man rehabilitera relativt problemfritt.